kursy online / online / wszystkie wpisy

Jak uczyć? Inspiracje z Museum of Modern Art

Kursy online wciągają! Szukając pomysłów na aktywizujące ćwiczenia trafiłam na stronę coursera.org, która oferuje dostęp do kilku kursów przygotowanych przez Museum of Modern Art. Na razie zapoznałam się z dwoma kursami, poświęconymi edukacji artystycznej i kulturalnej, ale przy okazji przybliżającymi tematy związane z konkretnymi dziełami sztuki, artystami, nurtami. Edukatorki z nowojorskiego muzeum dzielą się swoimi pomysłami, praktykami, scenariuszami i refleksjami dotyczącymi pracy edukacyjnej.

Art & Ideas: Teaching with Themes” w większym stopniu poświęcony jest istotnym tematom, które potraktować można jako punkt wyjścia w zajęciach. Nauka z wykorzystaniem wiodących motywów zakłada, że będą to wyraziste, jasno sformułowane problemy, do których każdy może się odnieść i które bez trudu dostrzec możemy w konkretnym dziele sztuki. Autorzy kursu proponują na przykład poznawanie sztuki przez pryzmat tematów takich jak:

  • miejsca i przestrzenie;
  • sztuka i tożsamość;
  • transformacje przedmiotów codziennego użytku;
  • sztuka i społeczeństwo.

Jeszcze bardziej podobał mi się kurs „Art & Activity: Interactive Strategies for Engaging with Art”, który skupia się na aktywizujących metodach pracy i pokazuje warsztat edukatora muzealnego. Nadrzędną zasadą jest uczenie (się) przez działanie: nastawione na proces, aktywność, uruchomienie różnych rodzajów inteligencji (naukową ramą jest tutaj teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera).

Kilka praktycznych wskazówek dot. konstruowania aktywności:

  • formułuj jasne instrukcje (warto upewnić się, czy grupa zrozumiała zadanie, np. zadając pytanie: „kto powtórzy, co mamy zrobić?”);
  • odwołuj się do wcześniejszego doświadczeniu i wiedzy uczniów;
  • nie przekazuj informacji, zadawaj pytania;
  • proponuj zadania, które angażują więcej niż 1 rodzaj inteligencji;
  • proponuj zadania, które dają wiele efektów i korzyści;
  • proponuj zadania, które w jasny i czytelny sposób odwołują się do dzieła sztuki;
  • daj uczniom czas na myślenie.

Świetnym zadaniem jest Material Bingo. Gra polega na tym, że dzieci dostają planszę z obrazkami różnych materiałów i mają odnaleźć w przestrzeni muzeum dzieła sztuki wykorzystujące te tworzywa. Niestety grę w takim kształcie można przeprowadzić tylko na miejscu, ale samą formułę bingo można jakoś wykorzystać.

Zapisuję kilka innych konkretnych aktywności, które po przeformułowaniu można wykorzystać w edukacji medialnej:

  • selfie bez aparatu;
  • poszerzenie kadru;
  • wyborny trup;
  • wizjer.

The Museum of Modern Art udostępnia wiele materiałów edukacyjnych na podstronie MoMA Learning. Dostęp do wszystkich materiałów, także do kursów, jest bezpłatny.

Reklamy

One thought on “Jak uczyć? Inspiracje z Museum of Modern Art

  1. Pingback: Złe selfie. Na marginesie projektu YOLOCAUST | #obrazy i #media

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s